28.06.2021 | 5 min branja | Blog

3 pogoste športne poškodbe in kako jih preprečiti

Do najpogostejših športnih poškodb, kot so denimo zvin gležnja ali teniški komolec, lahko pride pri najrazličnejših vrstah športa, tudi pri teku, badmintonu ali celo pri plesu salse. Na žalost lahko povzročijo tudi kaj hujšega, kot je le nekaj ur bolečine. Nekatere poškodbe lahko privedejo do dolgotrajnih težav, ki vas izčrpajo in oslabijo. 

Da se vam ne bo treba spopadati z njihovimi posledicami, je ključno, da veste, kako lahko športne poškodbe preprečite. V nadaljevanju preberite več o treh najpogostejših športnih poškodbah in kaj svetovni strokovnjaki medicine športa svetujejo za njihovo učinkovito preprečevanje.

Young sportswoman having pain / injury during exercise and jogging in the park.

Zvin gležnja

Če ste kdaj izvajali dolgotrajnejšo vadbo, obstaja velika verjetnost, da ste si že kdaj zvili gleženj. Povzroči ga nenadni zasuk oziroma nepravilni položaj stopala, ko denimo nerodno stopite med hojo ali tekom. Več kot 80 odstotkov zvinov gležnja je posledica sile, ki povzroči čezmeren obrat stopala navznoter in navzdol, na primer pri doskoku na zunanji rob stopala ali pri hoji po neravnem terenu.

Podatki nujnih ambulant po svetu kažejo, da je pogostost zvina v povprečju od 2 do 7 zvinov na 1000 oseb, ki poiščejo zdravniško pomoč. Samo v ZDA naj bi si po ocenah gleženj vsak dan zvila vsaj ena oseba na 10.000 ljudi. Posledice zvitega gležnja so bolečine in otekline, pa tudi oteženo prenašanje teže med gibanjem, kar je odvisno od stopnje poškodbe. Gleženj si lahko zvijemo med katero koli vrsto gibanja, najpogosteje pa se pripeti pri športih, ki vključujejo skakanje in hitre gibe, kot so nogomet, košarka in celo nekatere oblike plesa.

Kako preprečiti zvin gležnja?

Kot pojasnjujejo specialisti ortopedi, lahko pri zvinih pride tudi do drobnih zlomov kosti ali natrganja vezi, zato je ne glede na to, kako običajni so, pomembno, da veste, kako se jim lahko izognete. Najpogosteje se svetuje proaktiven pristop. Pazite na to, da ste pri gibanju primerno obuti (na primer, da imate ustrezne čevlje, ki podpirajo gleženj), da se pred pričetkom vadbe dobro ogrejete in naredite raztezne vaje. S tem boste svoje telo pripravili na vadbo, ki je pred vami. Zavedati se morate tudi svojih meja in se uprite želji po prevelikem naprezanju – namesto tega postopoma povečujte intenzivnost vadbe.

Tekaška golen

Tekaška golen oziroma vnetje pokostnice, strokovno imenovana medialni tibialni stres sindrom, je preobremenitvena poškodba, ki je še posebej pogosta pri tekačih, zlasti pri tistih, ki tečejo po trdih površinah, kot je beton. Do te poškodbe pride zaradi prekomerne obremenitve mišic oziroma tkiv ob golenici, povzroča pa hude bolečine, vnetje in občutljivost, ki lahko trajajo še nekaj časa po vadbi.

Tem poškodbam so bolj podvrženi tekači s prekomerno pronacijo stopala (zvračanje noge navznoter), tisti, ki svojih treningov ne načrtujejo ustrezno, in predvsem tisti, ki prehitro stopnjujejo intenziteto treningov.

Kako preprečiti tekaško golen?

Zdravniki ponujajo vrsto praktičnih nasvetov za reševanje te boleče težave. Priporočajo denimo, da svojo vzdržljivost gradite s programi vadbe, s katerimi postopno krepite svojo telesno pripravljenost. S tem boste izboljšali svojo moč, ravnotežje in gibčnost. Svetujejo tudi, da se izogibate teku po trdih površinah ali neravnem terenu, saj lahko to težavo še poslabša. Za pomoč ob ponavljajočih se težavah priporoča tudi uporabo ortopedskih pripomočkov ali biomehansko analizo vaše hoje.

Teniški komolec

Teniški komolec, do katerega pride zaradi vnetja kit, je ponavljajoča se poškodba zaradi obremenitev, ki prizadene vrsto ljubiteljev športa, ne le tistih, ki igrajo tenis. Dviganje uteži, badminton in golf so najpogostejši krivci za te poškodbe. Pojavlja pa se tudi pri glasbenikih in nekaterih poklicih, kot denimo zlatarjih, zobozdravnikih, vrtnarjih, šiviljah in delavcih za tekočim trakom. V zadnjih letih število teh poškodb narašča.

Kako preprečiti teniški komolec?

Najboljši način, da se izognete tej vrsti poškodbe je, da uporabljate športno opremo, ki je primerna za vašo velikost in telesno moč, da se pred vadbo pravilno ogrejete ter preverite svoje tehnike pri izvajanju vaj. Razmislite lahko tudi o uporabi posebej zasnovanega podpornega traku, med gibanjem pa poskrbite za redne premore, da si mišice odpočijejo po dolgotrajni, naporni vadbi.

Čeprav se lahko nasveti za preprečevanje in zdravljenje razlikujejo glede na vrsto športne poškodbe, pa vključitev nekaj preprostih navad v vaš program vadbe lahko pomaga zaščititi vas pred široko paleto težav. Poskrbite za to, da se pred vsako vadbo dobro ogrejete in pretegnete, za svojo aktivnost pa vedno uporabite ustrezno opremo. Če imate kakršne koli pomisleke ali vprašanja, pa se o njih posvetujte z zdravstvenim strokovnjakom.

Kako ravnati, če se poškodujete?

Pri poškodbah rok ali nog je predvsem pomembno, da pomoč poiščete čim prej in poškodovanega uda ne obremenjujete, ampak ga imobilizirate. Pomoč poiščite pri svojem zdravniku ali na urgenci, kar boste opravili brez posebnih doplačil, če imate urejeno dopolnilno zdravstveno zavarovanje. Če vas bo zdravnik napotil na pregled k specialistu, vam lahko pride prav tudi nadstandarno zavarovanje G24 Specialisti z asistenco, ki poskrbijo, da na pregled najpogosteje pridete že v 10 dneh.